URATARINA: olen asiakkaan luottohenkilö

Juuso Semilä työskentelee SKS Mekaniikassa avainasiakaspäällikkönä. Tähän työtehtävään hän siirtyi teknisestä myynnistä reilu vuosi sitten.

”Työni avainasiakaspäällikkönä alkoi koronapandemian aikana. Olen lähes koko ajan tehnyt etätöitä ja liveasiakaskäynnit siirtyivät tulevaisuuteen. Nyt tuntuu todella huikealta, että voin pikkuhiljaa jo mennä tutustumaan asiakkaiden tuotantotiloihin tai tehtaisiin.”

Juuso aloitti työt SKS Mekaniikassa kahdeksan vuotta sitten. SKS Group siirtyi käyttämään SAP toiminnanohjausjärjestelmää ja Juuson aiemmasta työpaikasta hankkima kokemus SAPista oli juuri, mitä SKS Mekaniikka tarvitsi projektin alussa.

”SAP-projektin myötä siirryin tekniseen myyntiin ja olin todella innoissani, koska en ollut aiemmin tehnyt asiakastyötä ja myyntiä. Sain tuoteryhmäpäälliköiltä tuotekoulutusta ja toki myyntityöhön liittyvää koulutusta annettiin työn tekemisen tueksi.”

”Jo silloin korostui SKS:n työporukka ja hyvä henki. Aina on voinut kysyä ja varsinkin aluksi teknisessä myynnissä kokeneempien työkavereiden apu oli äärettömän tärkeää. Asiakkaamme arvostavat tuotetietoutta ja jouhevaa tapaa hoitaa asioita.”

Halusin läheisempää asiakasyhteistyötä ja työn liikkuvuus sopii minulle
Juuso Semilä, Avainasiakaspäällikkö

Avainasiakaspäällikön työ alkoi kiinnostamaan Juusoa, kun kokemusta oli kertynyt teknisen myynnin puolelta.

”Halusin läheisempää asiakasyhteistyötä ja työn liikkuvuus sopii minulle. Kun tuli tilaisuus siirtyä teknisestä myynnistä avainasiakaspäälliköksi, se oli luonteva ratkaisu. On hienoa, että nyt voin oikeasti käydä asiakkaan luona ja miettiä yhdessä heidän kanssaan parhaita mahdollisia vaihtoehtoja. Etätyöskentelyssä on puolensa mutta tietyt tekniset ratkaisut oivaltaa paremmin asiakkaan tiloissa ja siellä, missä tapahtuu.”

Työn vaihtelevuus, monipuolinen tuotevalikoima ja nopeasti muuttuvat tilanteet pitävät mielenkiinnon yllä joka päivä.

”Tuotevalikoiman laajuudessa on hyvät ja huonot puolensa. Tässä työssä on oltava itsenäinen ja selvitettävä esim. vaihtoehtoisia tuotteita tai yksinkertaisempia ratkaisuja tai tuotevaihtoehtoja, joissa on hyvä toimitussaatavuus. Olen asiakkaalle SKS:n luottohenkilö, joka selvittää ja hoitaa. Se vaatii paneutumista ja tuotteista pitää oppia koko ajan enemmän.”

 

  • Jaa tämä sivu