cyclo-vaihteet eivät murru ylikuorman alla
CYCLO-sana juontuu kreikan kielen ympyrää tarkoittavasta sanasta "kyklos" ja sillä tarkoitetaan CYCLO-levyä, jonka ulkokehä piirtää sykloidikaarta. Rakenteensa ansiosta CYCLO 6000 -vaihdemoottorit kestävät oikein asennettuina ylikuormia, jotka murtavat muiden vaihdemoottoreiden hampaat.
Tavallisessa hammasvaihteeseessa yksi tai kaksi hammasta ottavat vastaan koko ylikuormituksen iskun, Kun taas CYCLO-vaihteissa on monta samanaikaista kosketuskohtaa, jotka ottavat iskun vastaan. CYCLO-vaihteissa ylikuormitus jakaantuu vähintään kahdelle kolmasosalle kaarrelevyjen nokista, minkä ansiosta levyt eivät halkea suurenkaan iskun voimasta. Vaihde kestää lyhytaikaisesti jopa 500% ylikuormituksia. Sykloidiprofiilin ansiosta vaihde sopiikin sellaisiin sovelluksiin, joissa kilpailevat tarkkuusvaihteet kuluvat käytössä nopeasti. CYCLO-vaihteissa on testeissä havaittu vain vähäistä kulumista vasta 50 000 käyttötunnin jälkeen.
Varmista, että vaihde on oikein asennettu
CYCLO-vaihde kestää suuria, hetkellisiä ylikuormia vain oikein asennettuna. Kiinnitä asennettaessa erityistä huomiota näihin asioihin:
- Hihnapyörät, ketjupyörät tai hammaspyörät täytyy asentaa mahdollisimman lähellä laakeria. Voiman vaikutuspiste ei saisi olla toisioakselin keskiöpisteen ulkopuolella, jotta vältetään liian suuri laakerikuorma tai akselin taipuminen. Hihnaa tai ketjua ei saa myöskään kiristää liikaa.
- Akselien yhdensuuntaisuus pitää tarkistaa asennuksessa. Komponentin asennuksen jälkeen sen linjaustarkkuus varmistetaan suorakulman tai linjaimen avulla. Akselikytkin täytyy linjata valmistajan antamien arvojen mukaan. Asennus pitää tarkistaa vielä kerran ennen ensimmäistä käynnistystä. Akselikytkimen reiän halkaisijan ja toleranssin pitää olla sama kuin vaihteiston akselilla, jotta saadaan vaadittava sovite.
- Vaaka- ja pystysuoraan asennettavat, öljyvoidellut vaihteet täytyy asentaa tasaiselle alustalle aina kun se on mahdollista. Asennettaessa kaltevalle tasolle vaihteeseen pitää tehdä pieniä muutoksia, koska kalteva asennusasento saattaa alentaa öljytasoa. Liian suuri öljymäärä voi kuitenkin aiheuttaa huohottimen läpi tapahtuvan öljyvuodon, vaahtoamisen ja sen seurauksena vaihteen ylikuumentumisen.
Kaipaatko lisää vinkkejä asennukseen? Ota yhteyttä myyntiimme!
Lisätiedot:
Hannu Turunen
Tuoteryhmäpäällikkö, Vaihteet ja vaihdemoottorit
hannu.turunen@sks.fi
- Tutustu tuotteeseen
- Katso palveluvalikoimamme